Tuesday, August 09, 2011

Anak Tangga Ke Syurga

Ada seorang gadis yang yakin bahawa setiap yang bersinar itu adalah emas
dan dia membeli anak tangga ke syurga
Dan bila dia sampai di sana dia tahu jika semua kedai telah tutup
dengan satu patah perkataan dia boleh dapat apa yang dia datang untuk dapatkan

dan dia membeli anak tangga ke syurga

Ada papan tanda di dinding, tetapi dia mahukan kepastian
dan anda tahu kadangkala perkataan ada dua makna
Di dalam pokok di tepi anak sungai ada seekor burung yang menyanyi
kadangkala semua yang kita fikirkan disalaherti

dan dia membeli anak tangga ke syurga

Ada satu perasaan yang aku dapat bila aku melihat ke barat
dan roh aku menangis untuk pergi
Di dalam fikiran aku telah lihat cincinan asap melalui pepokok
Dan suara mereka yang berdiri mencari

membuatkan aku terfikir
membuatkan aku betul-betul terfikir

Dan telah dibisikkan bahawa akan datang, jika kita semua memanggil irama itu
Kemudian peniup seruling itu akan membawa kita kepada persefahaman
dan hari baru akan terbit untuk mereka yang berdiri lama
dan hutan akan bergema dengan ketawa
dan ia membuatkan aku berfikir

Jika ada sokongan di dalam pagar tumbuhan
Jangan terkejut sekarang
Ia cuma musim bunga membersih untuk Ratu Mei

Ya, ada dua jalan yang anda boleh ikut
tetapi dalam jangkamasa panjang
Masih ada masa untuk tukar jalan yang anda ikut

dan ia membuatkan aku terfikir

Kepala anda sedang berirama dan ia tidak akan hilang jikalau anda tidak tahu
Peniup seruling sedang memanggil anda untuk turut bersama
Wahai gadis tidakkah anda mendengar angin bertiup dan adakah anda tahu
Anak tangga anda berada di atas bisikan angin

Dan sedang kita berjalan mengikut jalan tersebut
Bayang-bayang kita lebih tinggi daripada nyawa kita
Berjalanlah gadis itu yang kita semua tahu
yang bersinar cahaya putih dan hendak menunjukkan
bagaimana semuanya masih bertukar menjadi emas
dan jika anda mendengar dengan teliti
Irama itu akan datang kepada anda akhirnya
bila semua adalah satu dan satu adalah semua
Untuk menjadi batu dan tidak bergolek

dan dia membeli anak tangga ke syurga

No comments: