Thursday, July 20, 2006

Orang Gila Di Pagi Khamis

Gila? Mungkin kot

Ntah ler, aku lebih suka lihat dari sudut yang berbeza sudut 90 darjah ker, 114 darjah ke, ikut suka aku. Tapi tak ramai nak tengok ikut 'view' aku.

Dalam turun-temurunnya keMelayuan yang kita warisi, Melayu telah berevolusi dari satu bangsa yang menganut agama Hindu sehinggalah ke zaman kegemilangan Islam di Nusantara. Bangsa Melayu yang sememangnya terkenal dengan sifat pemalu, sopan-santun, susila dan sebagainya. Sehinggakan digelar adab orang Timur. Betul ke kita pemalu, betul ke kita sopan, betul ke kita santun, dan betul ke kita sebagainya.

Satu ketika dahulu mungkin perkara ini benar. 'Mungkin' di gunakan sebagai istilah kerana aku tak hidup zaman tu, natijahnya, tak tahu la aku. Sejarah? Aku kurang percaya kat sejarah. "History is but a fable agreed upon". Translasinya ; Sejarah adalah cerita yang dipersetujui ramai.

Kalau dilihat pada konteks kehidupan sekarang, Melayu dahulu bukan lagi Melayu sekarang. Seolah-olah menjadi dua kaum yang berbeza. Kalau dahulu keris menghiasi pinggang, sekarang telefon bimbit. Kalau dahulu kain samping yang menjadi ikatan pinggang, sekarang rangkulan anak gadis melilit pinggang menjadi perhiasan. Banyak lagi contoh. Fahamkan sendiri sajalah.

Melayu hanya tinggal pada nama, Melayu hanya tinggal pada tradisi.

Kalau ada majlis kenduri, baru jadi Melayu. Kalau nak bernikah, baru jadi Melayu. Selain daripada waktu-waktu tersebut, siapa Melayu? Kalau hendak dikatakan darah Melayu, darah orang Arab, darah orang putih, sama sahaja warnanya. Kalau hendak dikatakan pertuturan, Bangla dan Indon juga boleh berbahasa Melayu sekarang ni. Apa yang tinggal pada Melayu

Apa yang tinggal yang kita hendak mengaku Melayu. Jawapannya ; kad pengenalan. Kat situ ada terpaparnya perkataan Melayu. Jadi, kita Melayu kerana perkataan Melayu tertera?

Ramai yang tak sedar yang kita ini sudah makin kehilangan sifat KeMelayuan kita setiap hari. Kalau kita katakan, mana datangnya perkataan Melayu itu sendiri, ramai orang Melayu tidak tahu.
Mengikut Sejarah Jambi, perkataan Melayu tersebut berasal daripada sebatang sungai yang bernama Sungai Melayu yang terletak berdekatan dengan Sungai Batang Hari yang terletak di Muara Jambi, Jambi. Yi Jing (635-713) telah menyatakan di dalam jurnal beliau bahawa terdapat sebuah kerajaan yang di panggil Ma-La-Yu pada lewat kurun ke-7. Itulah asal Melayu.
"Ah, bukannya ada kaitan dengan aku pun." ataupun "Pedulik hapa aku" fikiran tipikal orang Melayu sekarang.
Melaung sana-sini mengatakan kita Melayu, tetapi asal Melayu sendiri tidak tahu.
Aku sokong apa yang ex-PM pernah cakap. "Melayu Mudah Lupa"
Contoh mudah:
Setiap kali aku melihat gadis Melayu kita berpakaian kurang kain, aku mengaku juga yang aku suka tengok. Seronok juga. Bagi aku, orang dah bagi, kita terima saja. Tetapi kekadang terfikir juga, ikut suka dia orang la nak pakai macam mana pun. Bukannya kacau aku. Tetapi kasihan juga, Melayu. Kasihan dekat orang Melayu tetapi tidak Melayu. Mungkin mereka tidak bangga dilahirkan Melayu. Mungkin mereka lebih suka kalau dilahirkan sebagai Orang Eropah, Orang Amerika, Orang Asli Afrika. Mungkin. "Melayu Mahu Lupa"
Aku tak mahu tulis tentang hebatnya bangsa Melayu itu sendiri, kerana majoriti Melayu kini sudah tidak ada apa yang hendak dihebatkan. Minoriti? Harapan itu indah daripada realiti.
Hang Tuah mungkin tersilap. Melayu mungkin hilang di dunia.
Aku? Harap-harap apa yang Tuah cakap itu betul. Itu sahaja.

No comments: